Lekker weg

Kopenhagen – de leukste hotspots

Het lijkt al weer eeuwen geleden, maar vorige week genoot ik samen met Arthur van een paar dagen Kopenhagen. Deze stad in Denemarken stond al een lange tijd op ons lijstje om eens te bezoeken. We hebben 3 volle dagen genoten van de mooiste winkels, koffie op de mooiste plekken, eerlijk eten en vooral géén wekker. (Kees vierde vakantie bij opa en oma). We liepen zo’n 55 kilometer en 75.000 stappen in 3 dagen en hebben zoveel moois gezien. Ik heb een aantal hotspots verzameld.

mooie straatjes

wij gebruiken vaak de boekjes van 100%… (tegenwoordig ”time to momo’’) als we een stad bezoeken, hier staan leuke tips in die je niet alleen langs de highlights laat gaan maar ook juist langs de plekken waar het niet een verzamelplek van toeristen is. Zo kwamen we langs een straatje met allerlei leuke winkels en conceptstores. Vergeet ook vooral in de steegjes te loeren, want regelmatig zitten daar ook nog leuke winkeltjes, binnenplaatsen of koffietentjes verstopt.

Kijk je een steegje in, kan je zomaar dit plaatje tegen komen!

niet alleen aan de inrichting van de winkels is gedacht, ook alle gevels zien er prachtig uit!

verliefd op de roze gevel!

een winkel met een verzameling van alle geweldige baby en kindermerken!

aan mooie koffietentjes geen gebrek

jonge moeders

Het viel ons op hoeveel jonge moeders we zagen. Niet gek natuurlijk, want ze hebben lang verlof in Scandinavie en vormen daardoor een grote groep die doordeweeks vrij is. Dit zie je overal, in de parken, in de stad, overal moeders met kleine kinderen die genieten van het buiten zijn. Misschien toch maar verhuizen naar Denemarken ;). Ik zou er wel aan kunnen wennen, lekker lang van je kleintje genieten, wandelen en veel buiten zijn. Tussendoor scoor je natuurlijk een lekkere kop koffie, dit kan echt werkelijk op elke hoek van de straat.

eten en drinken

Voor lekker eten en drinken ben je in Kopenhagen wel op je plek! Je merkt dat de meeste lunchplekken gericht zijn op internationale gasten en dat ze vaak niet traditioneel Deense lunch serveren. (smörrebröd, roggebrood met luxe soorten beleg als vis- of vleessoorten).

De eerste avond zijn we bij Mother gaan eten in het meatpackersdistrict. Het meatpackersdisctrict is een gedeelte in de wijk Vesterbro waar vroeger de grote vleesverwerkingsindustrie van Kopenhagen zat. Nu is het vooral een hippe wijk met veel moderne restaurantjes die in de oude panden zitten. Mother is een Italiaans restaurant, simpel en minimalistisch ingericht en de details uit de oude slachthuizen zijn nog duidelijk zichtbaar.

De volgende dag zijn we gestart met een ontbijt bij Mirabelle, superfijn sfeertje en heerlijk ontbijt! Na een flinke wandeling hebben we lekker geluncht bij Atelier September, hier serveren ze overigen wel weer een echte Deense lunch. ’S avonds waren we van plan om bij Pluto te eten omdat we hier veel tips over gekregen hadden. Helaas zat het al helemaal vol. Gelukkig zat een paar deuren verder Cantina, wederom een Italiaans restaurant. (vreselijke Hollanders die we zijn, ben je in Kopenhagen, eet je 2 dagen Italiaans). Onze voeten hadden geen zin meer om nog verder te zoeken, dit zag er goed uit dus besloten we om hier een hapje te gaan eten. Ook hier was de inrichting mooi en sfeervol en het eten geweldig lekker. We hadden bedacht om na het eten nog even naar Pluto te lopen om te reserveren. Vergeten, stom!

De dag erna besloten we om nog even terug te gaan naar het meatpackersdistrict omdat we dit de vorige keer alleen in het donker hebben gezien. Per toeval liepen we tegen het terrasje aan de achterzijde van Mandela aan. Hier hebben we echt heerlijk in het zonnetje gezeten en super lekker geluncht. Aanrader! Toen we daarna probeerden te reserveren bij Pluto was er wederom geen plek meer. Balend hebben we uiteindelijk een lekkere hamburger ergens gegeten. Conclusie: we moeten dus echt nog eens terug!

terras bij Mandela

Mandela

Wat een mazzel met het zonnetje!

mandela

Ontbijt bij Mirabelle

Mirabelle

Design

Kopenhagen staat bekend om Scandinavisch Design. Dit zie je overal terug! Natuurlijk brachten we een bezoekje aan het HAY House in hartje centrum. HAY is en blijft 1 van mijn favoriete merken. Naast HAY heeft ook Normann Copenhagen een mooie winkel in de stad. Misschien eerst een paar jaar sparen en dan nog maar eens terug. Op onze laatste dag gingen we naar het Deens Design Museum. Leuk om te zien hoe de design klassiekers verandert zijn door de jaren heen.

HAY House

De bekende HAY Lupp kandelaar

dit stoeltje!

De Pantone chair in een mierzoete opstelling

Design Museum

Binnentuin in het Design Museum

Het leukste straatje

Voor mij was 1 straat de ultieme favoriet: de Jaegersborggade! Een heel mooi straatje vol met kleine leuke winkeltjes, prachtige gevels, heerlijke koffie en sapjes! De foto’s zeggen genoeg…

en nog meer

Wat je daarnaast niet mag missen in Kopenhagen zijn de foodhallen. In het centrum zit een moderne foodhal dat uit  2 delen bestaat. Het eerste deel is een verzameling van kleine restaurantjes. Voor de mensen die liever zelf koken is er in de 2e hal een soort markt opgezet vol verse producten.

Wil je je man nog een plezier doen? Breng dan op het meatpackersdistrich een bezoeken aan ‘’Butchers & Bicycles’’. Dit is een bakfietsenmerk met supermooie 3-wiel bakfietsen die, als ik mijn man moet geloven, echt de állerbeste zijn. ( ik weet dat ik zelf allerbeste en allermooiste nog wel eens door elkaar haal, maar volgens mij kan hij er ook wat van).

En dan nog 1 vraag tot slot. We zijn de ronde toren in gegaan en ben er van overtuigd dat deze toren gebruikt wordt in een aflevering van Bassie en Adriaan! Wat denken jullie?

Dit vind je misschien ook leuk